Management
Master HEU
Université de Lausanne (UNIL)
- Lieu de formation
-
Lausanne (VD)
- Langue d'enseignement
-
anglais
- Type de formation
-
Hautes écoles universitaires HEU
- Modalités temporelles
-
À plein temps - À temps partiel
- Thèmes de formation
-
Management, direction
- Domaines d'études
- Swissdoc
-
6.616.2.120
Mise à jour 06.12.2022
Description
Description de la branche d'études
The master of science in management (MScM) provides advanced training in business administration by providing students with the most recent tools based on research in the fields of management, economics, applied psychology, sociology, business analytics and marketing.
It leads to four specific orientations:
- "Business Analytics": provides students with knowledge to extract the information from data to make efficient decisions and to improve their performance.
- "Strategy, Organization & Leadership": offers qualifications for a wide range of positions (consultant, analyst, etc.) but also for developing one’s own entrepreneurial venture.
- "Marketing": students gain proficiency in the latest concepts, cutting-edge trends and marketing methods.
- "Behaviour, Economics and Evolution" (BEE): This orientation uses knowledge from management, economics and evolutionary biology. Students will obtain a profound understanding of human decision making which is needed to make key managerial decisions.
Description de la formation
Organisation des études
The Master is organized along four orientations: Marketing, Strategy, Organization and Leadership (SOL), Business Analytics (BA) and Behavior Economics and Evolution (BEE). The orientation will figure on the diploma.
The Master program includes a total of four semesters. The first three modules comprise a collection of compulsory and elective courses. During the third semester, students can ask to participate in an exchange program in another university. The fourth is entirely dedicated to the Master thesis.
In all orientations, semester projects allow students to apply field methodologies to real data.
Module 1 is composed of compulsory courses (30 ECTS credits):
- Quantitative Methods for Management (mandatory for all)
- 2 orientation-specific courses
- 2 non-orientation elective courses
Module 2 is composed of mandatory courses related to the chosen orientation and a wide selection of optional courses to chose within all other orientations.
Module 3 represents the orientation-related courses.
The last module is dedicated to the Master thesis. The student may opt for a research thesis or an internship thesis.
Le master représente le second diplôme universitaire après le bachelor et équivaut généralement à l'acquisition de 90-120 crédits ECTS.
Plan de la formation
Master of Science in Management (120 crédits ECTS) |
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Module 1 (1er semestre) |
Crédits ECTS
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Compulsory courses
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30
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Module 2 + 3 |
60 |
Orientation in "Business Analytics"
Orientation in "Strategy, Organization & Leadership"
Orientation in "Marketing"
Orientation in "Behaviour, Economics and Evolution"
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Module 4 |
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Orientation-specific Master Thesis |
30
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Total |
120
|
1 crédit ECTS correspond environ à 25-30 heures de travail.
Lien sur le plan de la formation
Combinaison des branches
Le programme "management" ne permet pas de combinaison de branches.
Description en branche secondaire ou hors faculté
La branche ne peut pas être étudiée comme branche secondaire.
Admission
Conditions d’admission
- Baccalauréat universitaire d'une haute école universitaire suisse rattaché à au moins une des branches d'études (swissuniversities) "économie politique", "gestion", "finance" ou "informatique de gestion".
- Un autre grade ou titre universitaire peut être jugé équivalent et permettre l’accession au master, avec ou sans conditions.
Aperçu des différentes voies d'accès aux masters consécutifs : Admission - vue d'ensemble
La haute école est responsable pour l'admission (voir "Liens sur l'admission")
Lien sur l'admission
Inscription
Inscription en ligne auprès du service des immatriculations et inscriptions avant le 30 avril de chaque année académique.
Délai pour les candidats devant obtenir un visa en vue d’études en Suisse : fin février.
Coûts
Diplôme
- Master haute école universitaire HEU
Master of Science (MSc) in Management / Maîtrise universitaire ès Sciences en management
Débouchés
Perspectives
Orientation Business Analytics
Examples of career prospects in all types of companies are: business analyst, data analyst, consultant, project manager, entrepreneur, digital marketing analyst, etc.
Orientation Strategy, Organization & Leadership
Following types of positions can be mentioned: consultant, project manager, business analyst, human resources manager, etc.
Orientation Marketing
With this orientation, graduates can seek the following positions: brand manager, marketing analyst, digital marketing manager, consultant, customer and market knowledge manager, etc.
Orientation Behaviour, Economics and Evolution
Graduates of this orientation can work in areas such as : sustainable development, environmental conservation, natural resources management, biotech, agriscience and pharmaceuticals as a consultant, project manager, communications manager, human resources manager, entrepreneur, etc.
Pour davantage d'informations : unil.ch/perspectives
Diplômes d'enseignement secondaire I et II
Les masters délivrés par la Faculté des HEC peuvent répondre aux conditions d'admission à la formation en économie et droit (double discipline) pour autant qu'elles comportent au moins 120 crédits ECTS dont 30 de niveau master, 60 crédits ECTS et 30 crédits ECTS répartis dans les 3 branches d'études suivantes: économie politique, économie d'entreprise (y compris management, comptabilité, finance, sciences actuarielles) et droit. Elles doivent obligatoirement donner lieu à une demande d'équivalence de titre pour un examen approfondi.
Pour plus d'informations : candidat.hepl.ch
Infos pratiques
Lieu / adresse
- Lausanne (VD)
Déroulement temporel
Début des cours
Mi-septembre
Durée de la formation
La durée réglementaire des études de master (120 crédits ECTS) est de 4 semestres et la durée maximale de 6 semestres. Un prolongement peut être accordé pour de justes motifs.
Il est possible d'effectuer ce master à temps partiel. La durée normale est de 8 semestres et la durée maximale de 10 semestres.
Modalités temporelles
- À plein temps
- À temps partiel
Langue d’enseignement
- anglais
Niveau conseillé: C1
Liens
Renseignements / contact
Conseillère aux études et admissions
Sylvie Grin Van Hamel
Tél. +41 (0)21 692 33 09
sylvie.grinvanhamel@unil.ch
Institution 1
Université de Lausanne (UNIL)
Unicentre
Dorigny
1015 Lausanne
Tél.: +41 (0)21 692 11 11
URL:
www.unil.ch/
Autres informations
Faculté des hautes études commerciales (HEC)
Université de Lausanne (UNIL)
Internef
Dorigny
1015 Lausanne
Tél.: +41 (0)21 692 33 00
URL:
www.hec.unil.ch/